Odlétáte na dovolenou nebo se z ní vracíte a váš let má zpoždění nebo je zrušen? Rádi bychom vám přiblížili obecné informace, jak v takové situaci postupovat.
Prvním krokem na letišti je bezprostřední kontaktování vaší letecké společnost, se kterou je nutno řešit konkrétní nastalou situaci. Letecká společnost situaci vyhodnotí a může nabídnout určitou kompenzaci již na letišti. Zpravidla to bývá občerstvení, ubytování, náhradní let aj. Doporučujeme vyžádat si písemné potvrzení o nastalé situaci přímo u přepravce.
Druhým krokem je žádost o kompenzaci po příletu domů u leteckého přepravce. Reklamaci je možno podat bezplatně přímo u letecké společnosti nebo za poplatek společnosti, jež se na to specializuje, např.: https://www.click2claim.eu/ V této fázi je nutné doložit i případné náklady, které vznikly nad rámec. Následně je třeba vyčkat na stanovisko letecké společnosti. Tento proces může trvat několik týdnů i v případě společnosti, jež se přímo specializuje na tyto případy (viz obchodní podmínky dané společnosti).
Společnost Airstop.cz s.r.o., zprostředkovatel prodeje zájezdů cestovních kanceláří, má díky své spolupráci se zahraničními cestovními kancelářemi v nabídce desítky leteckých společností a několik možností odletových míst i mimo ČR/SR. V každé zemi jsou účinné vlastní zákony s různými lhůtami pro vyřízení reklamace. Např. v Německu lhůta stanovena ale není vůbec, nicméně je povinností na reklamaci reagovat. Kromě zákonů daného státu existují i zákony a nařízení EU, které se týkají mj. i letecké dopravy. Konkrétně se jedná o nařízení EU 261/2004. ODKAZ
Toto nařízení se nevztahuje na cestovní kanceláře, i když byl let součástí balíčku služeb/zájezdu. Cestovní kanceláře nemohou řešit Vaši reklamaci/kompenzaci i z důvodu GDPR. Reklamaci je potřeba podat individuálně.
V případě, že má Váš let zpoždění:
- a) o 2 hodiny nebo více v případě letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů, nebo
- b) o 3 hodiny nebo více v případě všech letů v EU delších než 1 500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů, nebo
- c) o 4 hodiny nebo více v případě všech letů nespadajících pod písmeno a) nebo b)
máte nárok na uplatnění reklamace/kompenzace přímo u letecké společnosti. Výši náhrady a bližší informace ODKAZ
Kdy kompenzace není možná:
- Let byl zpožděn z důvodu následku mimořádné situace (počasí, stávka, živelná pohroma atd.)
- Zpoždění nebylo na příletu o více než 3 hodin oproti plánovanému příletu
- Mimoevropský letí ve směru do EU
- Dostavení se k odbavení/přestupu nebylo včasné
- Na změnu letu jste byli upozorněni před odletem (letecká společnost má právo změny letu)
Pokud letecká společnost vaši reklamaci/žádost zamítne a nárok na kompenzaci existuje, je možné zaslat zamítavý email od letecké společnosti na naši emailovou adresu info@airstop.cz, spolu se stručnou reklamací. Reklamaci přeložíme a zašleme pořadateli Vašeho zájezdu. Následně je postup stejný, tedy čekáme na stanovisko cestovní kanceláře.